Kruidige Kervelsoep

woensdag 24 juni 2015

Samen met de examens lijkt er ook een einde aan die koude, natte dagen te komen. De voorbije weken brouwde ik liters soep. Zo konden mijn studenten die doorweekt thuiskwamen na hun dagelijkse fietstocht, zich eerst warmen aan een kom vitamientjes. Mijn kruidentuin genoot namelijk meer van de plensbuien dan wij, want de kervel, basilicum, bieslook en peterselie groeien zot goed.


Dit heb je nodig
2 uien
een scheut olijfolie
150 gram aardappelen
ongeveer 100 gram Kervel
300 ml groente- of kruidenbouillon
een bosje verse kruiden zoals:
bieslook, basilicum, peterselie, bladpeterselie ...

Zo maak je het
Snij de ui in kleine stukjes en laat die glazig worden in een flinke scheut olijfolie. Snij de aardappelen in kleine stukjes en doe ze bij in de pan. Bak de aardappelblokjes kort mee. Snij de kervel fijn en voeg die eveneens toe en roer alles goed om. Doe daarna de hete bouillon in de pan en breng aan de kook. Laat alles een 10-tal minuten op een klein vuurtje pruttelen. Mix de soep en voeg dan de fijngesneden tuinkruiden toe.
Als je graag wat beet hebt in je soep kan je gebakken broodkorstjes toevoegen, gehaktballetjes of worstjes, vermicelli of lettertjes!



Ideale studentenkost, want kervel, peterselie en bieslook bevatten heel veel vitamine C en ijzer. Ze  zijn een perfecte remedie tegen vermoeidheid, waar wij in die drukke junimaand nogal eens last van durven hebben. Laat kervel wel niet te lang koken, want dan verliest het kruid snel zijn aroma en smaak.


de peterselie doet het dit jaar eindelijk ook prima!

3 opmerkingen:

  1. Ik krijg ineens zin in een stukske stokbrood om in de soep te soppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mmmm. Lekker. Ik wil ineens aanschuiven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mmmm, kervelsoep! Dat durf ik eigenlijk alleen thuis te eten, als ik mijn tanden kan controleren. :-)

    BeantwoordenVerwijderen